עמוד הבית » מחלות המועברות מיתושים

איזה מחלות יכול להעביר יתוש?

בעוד שזיקה ונגיף הנילוס המערבי שלטו בחדשות בשנים האחרונות. שנן מספר מחלות אחרות שמדאיגות מאוד תלוי היכן אתה גר וסוג היתוש שאתה יתוש. מדובר במחלות הניתנות נגד יתושים, שגוברות במודעות לאנשים חדשים פוטנציאליים.

קדחת צהובה

דנגי וצ'יקונגוניה, למשל, מועברות בעיקר על ידי היתוש של קדחת צהובה (Aedes aegypti). אך לא ניתן לטפל במחלות המועברות בעקיצות יתושים וגורמות לבעיות ארוכות טווח או אפילו למוות. עם זאת, מחלות מסוימות שיכולות להעביר יתושים נפוצות יותר מאחרות. כמו מלריה ותולעת לב אצל כלבים. היתוש היחיד ממין אנופלס הידוע כנוסע ומעביר מלריה הוא נגיף הנילוס המערבי. אותו ניתן להעביר על ידי יתושים כמו DC, אך מעולם לא נמצא שהוא מעביר את המחלה.

פתוגנים הגורמים למלריה אנושית יכולים להיות מועברים על ידי יתוש אנופלס

למשל, שאינו מסוגל להעביר קדחת צהובה ודנגי. נגיף השפעת אינו יכול לשרוד או להעתיק יתושים. אך כאשר יתוש נושך אדם בשפעת, הוא נקלט בקלות על ידי יתושים. נגיפי שפעת כגון נגיפי שפעת, צ'יקונגוניה וירוסי שפעת אחרים – כמו מחלות – נספגים בקלות על ידי יתושים המארחים הנגועים.

אם יתוש בולע מנה גבוהה מספיק של הנגיף במהלך ארוחת דם

יש סיכוי טוב שהוא יכול להדביק את היתוש עצמו. כאשר יתוש נגוע נושך אותך לאחר נטילת דם, הוא יכול להעביר את נגיף הנילוס המערבי לבני אדם ובעלי חיים. הנגיף עובר דרך בלוטות הרוק מיתוש ונכנס לזרם הדם כשהן נושכות ציפורים נגועות. כאשר אנשים נגועים ניזונים מהווירוסים, הם יכולים לפלוש ליתושים כדי להעביר אותם דרך הרוק שלהם לקורבנותיהם המאוחרים.

לדוגמא

רק אחד מכל חמישה אנשים שננשך על ידי יתוש הנגוע בנגיף המערבי מפתח תסמינים. יתושים הנושאים אותם נוטים לנשוך בערב, בלילה או בשעות הבוקר המוקדמות. יתושים הנושאים את נגיף הזיקה פעילים ביותר במהלך היום. אך יכולים להיות פעילים גם בלילה. אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע מחלת יתושים היא הימנעות מחשיפה ליתושים והוצאת מים עומדים שמולידים אותם.

עם זאת, לא כל היתושים יכולים להעביר מחלות. ולא כל המחלות – המחלות מעבירות. יתושים מעבירים מחלות ופתוגנים שלא יכולים לשרוד או להשתכפל אצל יתושים, כמו מלריה, דנגי, צ'יקונגוניה ונגיף הנילוס המערבי.

היתושים הבאים נמצאו באזור DC

וקבוצת Aedes כוללת כמה מהמינים המעבירים מחלות לבני אדם. ישנם ארובירוסים אחרים שיכולים להיות מועברים על ידי יתושים Stegomyia aegypti, אשר יכולים לצאת מהזחלים שלהם להילחם בדנגי, קדחת צהובה, זיקה וצ'יקונגוניה ומחלות אחרות.

כל ארבעת נגיפי הדנגי מועברים על ידי יתושים הפעילים ביותר במהלך היום. אך יכולים גם הם לרדת בלילה ולגרום לחום, כאבי ראש, בחילות, הקאות ותסמינים אחרים.

יתושים יכולים להעביר נגיפים כמו דנגי וזיקה

אך הם כלל אינם יכולים להעביר אותם. נגיפים מסוימים, כמו HIV וחצבת, מועברים ישירות מאדם לאדם. בעוד שאחרים אינם מועברים על ידי יתושים. נגיף היתושים, למשל, שאין בו מאגרים של בעלי חיים ולא ניתן להעביר אותו בין בני אדם ליתושים. דאגה רצינית היא כאשר מטייל מאזור אנדמי נדבק בנגיף הדנגי CV-d. מכיוון שאותו סוג יתוש שמעביר אותו יכול להעביר אותו גם בטבע. אף על פי שיתושים עלולים להעביר מחלות כמו מלריה וקדחת צהובה. זה מפתה להאמין שהם יכולים להפיץ מחלות אחרות המועברות בדם כמו דנגי וזיקה.

אין הוכחות מדעיות לכך שיתושים מעבירים את הנגיף הגורם ל- COVID-19, אך הוא נגרם על ידי נגיף המועבר על ידי אותו מין יתושים המעביר בדרך כלל WNV במערב מינסוטה, אשר עצמו מועבר מיתוש ליתוש .

אם הפתוגן שיכול להעביר את המחלה אינו קיים

לא יכולה להיות מחלה דרך הנשיכה, אך אם סוג היתוש שמעביר את המחלה נפוץ מאוד באזור, זה יכול להיות מחלה דרך נְשִׁיכָה. מיני היתושים הנושאים את המחלה זהים לאלה הגורמים ל- WNV במערב מינסוטה ובאזורים אחרים בארצות הברית.

למרות שבדרך כלל יתושים נחשבים למטרד. הם יכולים גם להעביר זיהומים העלולים לגרום למחלות או אפילו למוות בבני אדם ובעלי חיים.

יתושים רבים עלולים להידבק בפתוגנים

אך לא כולם מסוגלים להעביר את הפתוגנים הללו למארח כמו בני אדם. זיקה מועברת על ידי יתושים איידס נגועים, הנושאים גם נגיפי דנגה וצ'יקונגוניה. מחלות אלו מועברות לרוב על ידי יתושים Aedes aegypti ו- Aedes albopictus (שהם גם נשאים של נגיף הדנגי). רק יתוש אנופלס יכול להעביר מלריה, ורק הוא יכול להידבק בארוחת דם קודמת שנלקחה מאדם נגוע.

אנדריי- ייצור והתקנת רשתות לחלונות 

מחלות המועברות מיתושים