מיני יתושים בעולם

יותר ויותר מינים של יתושים נושכים בני אדם במקום בעלי חיים. מפיצים מחלות באמצעות עיור ומאיימים על עשרות מיליוני אפריקאים עירוניים בסיכון גבוה לחלות במלריה כאשר חרקים פולשים מתפשטים ברחבי היבשת, כך נמצא ביום שני. למרות שרוב היתושים בעולם, כמו אלה מאפריקה, דרום אמריקה ואסיה, אינם נושכים בני אדם. מדענים בוחנים מינים פולשניים אשר פיתחו טעם לבני אדם והפכו למקור עיקרי למחלות זיהומיות כמו דנגה וקדחת צהובה. .

Anopheles stephensi isbes מינים של יתושים והחרקים היחידים שחיים שם הם הזחלים של יתושים אחרים

כמו היתוש שחור האף, היתוש קדחת צהובה ומיני יתושים אחרים. בחלק מהמקרים, הזחלים של כמה ממיני יתושים אלה אוכלים את הזחלים ממינים אחרים, ואילו הזחלים הטורפים של מינים מסוימים, המתפתחים לדם, ניזונים מבוגרים.

אין זבוב אמיתי אחר שנראה כמו יתוש, רק ליתושים יש חלקי פה ארוכים ודקים הנקראים גזעים, ואין חלקים אחרים בגוף מלבד הראש והגוף.

ברוב היתושים

אזור הקיבה של יתוש המלריה הוא אפילו גבוה יותר מהשטח שמסביב, כך שכאשר הם מופיעים, הם עלולים לגרום לבעיות בריאותיות חמורות. אין גם ספק כי יתושים מעבירים מחלות מאדם לאדם מכיוון שהם הופכים ליתושים. אף על פי שיתושים עדיין נפוצים ברוב אזורי העולם, הם ממשיכים להפיץ מחלות המועברות יתושים. עולם נטול יתושים יהיה משנה חיים ומציל חיים, מכיוון שמיליוני אנשים נגועים במחלות הנושאות יתושים ושמחוזות בהחלט לא רוצים.

הכחדת יתושים תביא לשינוי סביבתי גדול גם עבור כל מיני היתושים, כולל Aedes impiger ו- Aede nigripe, כמו גם מיני חרקים אחרים.

המין הווקטורי החשוב ביותר בארה"ב

הוא Aedes aegypti, אחד מיותר מ -150 מיני יתושים ידועים הנושאים את הנגיף. קבוצה זו, המכונה גם יתושים מלריה, כוללת את יתוש המלריה הנפוץ, המכונה מדעית Anopheles quadrimaculatus. יש קבוצה מגוונת, אליה משתייכים גם יתושים עם חורי עצים (Ochlerotatus triseriatus), שמעדיפים להאכיל בדם של יונקים. ינשופי לילה (המכונים גם בזים נגד יתושים) ומיני עופות שונים אחרים הפשירו יתושים בתזונם.

יתושים אחרים, כולל כמה מינים מסוג Toxorynchites, הוכחו כמחזיקים את אוכלוסיית יתושים הנמרים באסיה ונחשבים למין שליטה אפשרי. למרות שמין זה שייך לסוג עאדס, יש בו אוכלוסייה קטנה בהרבה מהיתוש המצוי, אנודרס קוואדרימאקולאטוס.

זן זה של יתוש נמצא בצפון מזרח ארצות הברית

והיתושים הבאים נמצאו באזור הבירה. יתוש הבית הצפוני, הידוע בשם המדעי Culex pipiens, שייך גם הוא לסוג גדול זה. הסוג ידוע בכינויו יתוש הביצות ונחשב לאחד היתושים הנפוצים ביותר בוושינגטון הבירה ובאזורים אחרים בווירג'יניה.

ישנם כ -430 מינים של יתושים אנופלס, אך רק 30-40 מבין יתושים אלו הם הנשאים האמיתיים של המלריה. יתושים אנופלס (או יתושים של ביצות AnopheLES) כוללים כ -460 מינים וידועים בעיקר בזכות יכולתם להעביר מלריה, ויש בהם כ -430 מינים.

קבוצת היתושים של עדס כוללת רבים מהמינים המעבירים מחלות לבני אדם

אך אם מסתכלים רק על נגיף הנילוס המערבי, יתוש הגאות הנפוץ הוא הווקטור העיקרי באינדיאנה. היתושים של אדמיס כוללים את היתושים Culex, Aedesaegypti ו- Anopheles, כמו גם כמה מקרובי משפחתם. מינים של Culesx נכללים במתחם, המכונה יתוש הבית בשל מעורבותו בהעברת הנילוס המערבי, נגיף ומחלות אחרות.

הטקסונומיה של היתושים נלמדת ונבדקת בימים אלה, כולל הקבוצה הגדולה של יתושים איידס וקרוביהם.

למרות שיש מינים רבים של יתושים, רק שלושה סוגים מהווים את המינים הרלוונטיים ביותר מבחינה רפואית. תת-הסוג הם Aedes aegypti, Aesopoides ו- A. coli, שני היתושים הנפוצים ביותר בעולם.

זהו מין שנקרא על שם שלוש האותיות הראשונות בשם הסוג שלו Aedes aegypti והוא אחד ממיני היתושים הנפוצים ביותר בעולם. זה בגלל שזה לא קשור לנשוך בני אדם או בעלי חיים אחרים, אלא נושך חרקים, ציפורים, דגים, זוחלים, דו-חיים וציפורים.

זהו זן היתושים הנפוץ ביותר בדרום אפריקה ונתן שמות נפוצים למינים רבים, כולל נמס שלג. היתוש המעביר דנגי הוא יתוש איידס, הכולל את יתושות הבטן המפוספסות והצהובות.

האיידס

הוא יתוש שחי במקור באזורים טרופיים וסובטרופיים, אך מאז התפשט ברחבי העולם. ה- Culex pipiens, המכונה גם יתוש הבית הצפוני, נמצא ביבשת אנטארקטיקה והוא היתוש הנפוץ ביותר בעולם. ישנם יותר מ -2,500 מינים של יתושים, והם נמצאים בכל אזורי העולם למעט אנטארקטיקה.

סקרינמש- ייצור והתקנת רשתות לחלונות

מאמרים נוספים
מחלות המועברות מיתושים

מחלות המועברות מיתושים

איזה מחלות יכול להעביר יתוש? בעוד שזיקה ונגיף הנילוס המערבי שלטו בחדשות בשנים האחרונות. שנן מספר מחלות אחרות שמדאיגות מאוד תלוי היכן אתה גר וסוג

קרא עוד »
למה צריכים יתושים

מה התפקידם של היתושים בטבע?

למה בני אנוש צריכים יתושים מאמר זה בוחן את תפקידם של היתושים בטבע, דן בחשיבותם האקולוגית וכיצד הם תורמים למערכת האקולוגית. הקדמה: העולם המרחף של

קרא עוד »
יתוש הטיגריס האסייתי

יתוש הטיגריס האסייתי

יתוש הטיגריס האסייתי בערים אמריקאיות רבות נמצא מזיק חדש שמאיים ככל שזה נשמע: יתוש הנמר האסייתי. בניגוד למינים פולשניים אחרים לנמר האסייתי (Aedes albopictus) אין

קרא עוד »
יתוש מסוג קולקס

יתוש מסוג קולקס

יתוש מסוג קולקס יתושים היו ידועים מאז ומתמיד, אך קרל לינאוס היה הראשון שתיאר את המינים באופן מדעי בשנת 1758. מינים שונים של יתושים הם

קרא עוד »

יתוש ישראלי

יתושים בישראל מאמר זה דן בסוגי היתושים השונים המצויים בישראל, בתי הגידול שלהם והשפעתם על בריאות הציבור. הקדמה: למה צריך לדאוג מיתושים בישראל? יתושים הם

קרא עוד »
יתושים מסוכנים

סכנת יתושים

מיני יתושים מסוכנים באזורים שונים במדינה התגלה נגיף נדוש וקטלני של יתושים ומדענים אומרים כי אשם הוא שילוב של מזג אוויר גשום וחורפים חמים יותר.

קרא עוד »